Stockholmscenterns motion 2013:31
Motionär: Dan Tilert
Ämne: Underlätta för tågtrafikens konkurrenskraft
Tågtrafik har förvånande ofta
svårt att priskonkurrera med flyg, trots att storleksordningen en tredjedel av
en flygnings kostnad är bränsle, medan tågets motsvarande kostnad är närmast
försumbar, och trots att flyget är en av samhällets mer regeluppbundna
verksamheter. Tåg kan inte vara den enda lösningen på samhällets
transportbehov, men det är olyckligt om det i onödan finns kostnadsdrivande
omständigheter som håller tillbaka tågets konkurrenskraft.
Det finns många tänkbara
förklaringar till problematiken. Undertecknad har jobbat ett år med tillämpning
av de lagar som gäller för tåg, och tror att man där kan hitta en del av
förklaringen. För några år sedan antogs ett EU-direktiv (2008/57/EG) syftande
till att få enhetliga regler för godkännande av järnvägsprodukter – exempelvis
tåg. Direktivet implementeras sedan i lagstiftning. (Den svenska översättningen
kan hittas på Transportstyrelsens hemsida, http://transportstyrelsen.se/sv/Jarnvag/Godkannande/TSD/)
Syftet med direktivet är gott, men implementationen i lagstiftning har i många fall varit direkt olycklig. Exempelvis regleras krav på bromssystem genom att exakt föreskriva hur bromsen ska fungera, vilket självfallet effektivt hindrar teknisk utveckling. Det rimliga måste vara att ha en teknikneutral lagstiftning, med krav på prestanda och funktion snarare än att peka ut en teknisk lösning.
Som av en händelse är många av
kraven också skrivna så att det blir mycket svårt för utomeuropeiska
tillverkare att ta sig in på den europeiska marknaden, vilket torde hålla priset
uppe på tågtransporter.
Vi har i dag på sätt och vis den
lagstiftning vi förtjänar. Sverige har inte varit speciellt aktivt i processen
kring lagtexten. Men lagarna revideras då och då, och vi bör inte upprepa
misstaget att sitta passiva.
Jag yrkar:
Att Centerpartiet på EU-nivå ska
verka för att lagstiftningen kring tåg ska eftersträva teknikneutralitet.
Att Centerpartiet på EU-nivå ska
verka för att lagstiftningen kring tåg ska eftersträva global
konkurrensneutralitet.
Att motionen sänds vidare till
Centerpartiets stämma 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar