Stockholmscentern motion 2013:24
Motionär: Stephan Andren
Ämne: Reformering av det svenska rättsväsendet
Reformering av det svenska rättsväsendet
a) Kompetenshöjande åtgärder för åklagar- och polisväsende
Motionär: Stephan Andren
Ämne: Reformering av det svenska rättsväsendet
Reformering av det svenska rättsväsendet
a) Kompetenshöjande åtgärder för åklagar- och polisväsende
I flera fall
har domar från rikets domstolar väckt frågetecken och undran hos allmänheten.
Orsaken har inte nödvändigtvis berott på bristande kompetens i domstolen, eller
försvarsadvokatens förträfflighet utan dessvärre återgått på resursbrist hos
åklagare och polis. En av de svåraste frågor en åklagare har att avgöra vid en
förundersökning är vilka utredningar hon eller han ska beordra polisen
verkställa.
Genom en
alltför snäv budget kan åklagare lätt göra felbedömningar vilket leder till att
ett mål inte utreds i tillräcklig mån för att leda till en fällande dom. Detta
är ett huvudskäl till frikännanden ”i brist på bevis” och således ett
allvarligt hot mot rättssäkerheten och undergräver allmänhetens tilltro till
såväl polis, åklagare som domstol. Ökade resurser öronmärkta för åklagares
utredningsbehov är nödvändiga och på sikt samhällsekonomiskt lönsam.
Under året
har flera klagomål från framstående jurister framförts mot
nämndemannainstitutet. Kritik har riktats mot nämndemän för antingen jäv eller
bristande omdöme.
Nämndemannaväsendet
infördes vid hovrätterna 1977 i syfte att öka allmänhetens insyn och minska
risken för att den dömande maktens rättssyn fjärmas från det allmänna
rättsmedvetandet. Att ersätta nämndemannakåren med ett jurysystem vore att
kasta ut barnet med badvattnet. Det amerikanska rättssystemet är mer ett
avskräckande exempel och återspeglar i än mindre grad befolkningen än det
svenska nämndemannaväsendet och resulterat i domar som väckt både förvåning och
bestörtning.
Under 2012
har även brister hos juristdomare framkommit. Domare vid Högsta domstolen har
kritiserats för bristande omdöme efter att ha misstänkliggjort frikänd och även
juristdomare vid lägre instanser har tidigare ertappats för brottslighet utan
att detta uppmärksammats i media i högre grad. Det gångna årets händelser visar
tydligt på stora brister inom domarkårens båda
kroppar, och utbildning av såväl jurist- som nämndemannadomare är i behov av en
genomgripande översyn. Uppenbart är att kvalitet och status på hela domarkåren
måste höjas. Införande av jurysystem vore däremot i det närmaste
kontraproduktivt.
Särskilt
nämndemannaorganisationerna borde ges ökat ansvar för nämndemans utbildning. En
översyn av utnämningar av juristdomare förefaller också nödvändig.
Den som har
möjlighet att följa mål vid hovrätt slås tämligen omgående av att det i många
fall saknas reella skäl för en överprövning av tingsrättsdomarna. Istället är
det i många gånger så att det enda skälet för överklagan består i att man är
missnöjd med utslaget i tingsrätten, och därför valt att överklaga. Många av
dessa mål är tämligen små, och redan i dag har man ett system för mål som ej
kräver huvudförhandling. Jag föreslår att man utreder möjligheten att utvidga
detta system att gälla fler mål och att införa prövningstillstånd för
överklagan. En förutsättning är dock kvalitetshöjande åtgärder vid dagens
tingsrätter. Dagens system fordrar en översyn.
I julveckan
inkom flera remissvar på en utredning om förslag på en nödvändig reformering av
straffskalor m m. I remissvaren kopplades i många fall straffskalorna till
risken för kostnadsökningar, som i slutändan skulle drabba skattebetalarna. En
reform som skulle framtvinga skattehöjningar är självklart inte önskvärd. Att
nödvändiga straffskärpningar ej skulle genomföras av ekonomiska orsaker är lika
olyckligt. Möjligheten till kostnadseffektiviseringar i kriminalvården ingick
olyckligtvis inte i remissrundan.
I Sverige
har vi lyckats sänka kostnader utan att kvaliteten blivit lidande inom en lång
rad sektorer som tidigare var offentliga. Ingenting hindrar att kriminalvården
– i likhet med annan vård – effektiviseras genom att omfattas av Lagen om
offentlig upphandling (LOU) eller Lagen om vårdval (LVU). I USA har andelen
fångar sedan 1970-talet ökat dramatiskt. Genom långtgående privatiseringar har
kostnaderna inte ökat i samma takt som mängden intagna. Det är inte min mening
att man kopierar det amerikanska systemet, men att valda delar prövas, på samma
och framgångsrika sätt som Sankt Görans akutsjukhus upphandlades.
Jag yrkar:
Att Centerpartiet
verkar för ökade anslag till åklagares utredningsresurser
Att
Centerpartiet verkar för utredande av utbildning av nämndemannadomare inom nämndemannadomare
försorg samt process och kriterier för utnämning av juristdomare
Att
Centerpartiet verkar för utredande av införande av prövningstillstånd vid
hovrätt
Att
Centerpartiet verkar för utredande av en konkurrensutsättning av kriminalvården
Att stämman
beslutar översända motionen till partistämman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar