lördag 26 januari 2013

Motion 18:2013. Utvecklad upphovsrätt för kreativ tidsålder


Stockholmscenterns motion 2013:18
Motionär: Avdelningsmotion - Stureplanscentern
Ämne: Utvecklad upphovsrätt för kreativ tidsålder


Dagens upphovsrätt är förlegad. Den härstammar från en tid där vi inte hade samma snabba utbyte av idéer och samma tekniska möjligheter att skapa, vidareutveckla och sprida kreativitet. Det är uppenbart att dagens upphovsrätt snarare hämmar kreativitet och skapandekraft än slår vakt om de rättigheter som en upphovsman bör ha.
Upphovsrätten söker finna en balansgång mellan den som med sin kreativitet skapar ett verk och den som vill ta del av den, sprida den eller bygga vidare på den med sin egen kreativitet. Det är självklart att den som skapar någonting ska ha den ideella rätten att förknippas med sin skapelse, men också lika självklart att man ska ha rätt att njuta av de ekonomiska rättigheterna.
Problemet med dagens lagstiftning är att balansgången dels är obalanserad till rättighetsinnehavarnas fördel i förhållande till de som vill ta del av skapelserna, dels är otydlig i förhållande till de som önskar bygga vidare på befintliga verk. Effekten blir att kapitalstarka rättighetsinnehavare, oftast inte de som själva står för kreativiteten utan bara har förvärvat de ekonomiska rättigheterna till ett verk, använder upphovsrätten för att motarbeta ny teknik som hotar deras affärsmodeller. Det i sin tur leder till att nya affärsmodeller som skulle öppna upp den kreativa marknaden för både fler skapare och mottagare motverkas och att ny teknik beskattas på orimliga grunder. Det senaste exemplet är den nyligen utvidgade kassettskatten på portabla hårddiskar och USB-minnen – en skatt som i realiteten innebär att vanliga människor tvingas betala en utomstående upphovsrättsorganisation för sin egen kreativitet. Centerpartiet vill att upphovsrätten ska förändras för att råda bot på denna obalans genom att tillsätta en upphovsrättskommission.

Ingångsvärdena för en sådan upphovsrättskommission bör därför vara att ta fram ett system för upphovsrätten som påminner om det närbesläktade systemet för patent. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett statligt licenssystem utan skulle likt dagens Creative Commmons kunna skötas av en tredje part som formulerat standardvillkor och tekniska lösningar för den som vill skydda sitt verk.

Detta skulle i praktiken innebära att varje persons ideella rätt till kreativa skapelser är skyddad i lag, men att det sedan är upp till var och en att söka skydd för och definiera vilka, om några, andra rättigheter som man vill knyta till verket. Det kan handla om exempelvis ekonomiska rättigheter, samtyckeskrav vid spridning eller kriterier för förädling. Upphovsrätten omvandlas således till ett avtalsförhållande mellan den som skapat ett kreativt verk och den som på något sätt vill nyttja det. Denna bör också vidhäftas med en tidsgräns om 5 år under vilken upphovsrättsinnehavaren får möjlighet att njuta frukterna av sitt verk, för att därefter låta förfoganderätten fritt få flöda.

Genom ett grundmurat ideellt skydd för den som skapat ett verk kombinerat med en kraftigt tidsbegränsad upphovsrätt och ett tydligt transparent avtalsrättsligt licenssystem mellan rättighetsinnehavaren och den som vill nyttja verket skapas förutsättningar för en kreativitetens renässans i Sverige.

Vi yrkar därför att stämman beslutar följande:
Att Centerpartiet ska verka för att upphovsrättslagen förändras så att endast den ideella rättigheten skyddas i lag samt att övriga rättigheter och villkor knutna till kreativa skapelser får regleras på avtalsrättslig väg genom ett licenssystem med en tidsgräns på maximalt 5 år.

Att Centerpartiet ska verka för att kassettskatten avskaffas.

Att Motionen översändes till partistämman.



1 kommentar:

  1. På vilket sätt vill Stockholmscentern istället ge upphovsmännen kompensation för den lagliga privatkopiering som sker? Privatkopieringsersättning (det Stockholmscentern kallar "kassettskatt") ska utgå enligt EU-direktiv. Den behöver dock inte läggas på konsumentprodukter. Vore tacknämligt med ett konstruktivt förslag kring detta, inte minst som ni behöver det för att kunna avskaffa dagens system.

    Vidare konstigt att skilja på ideell och ekonomisk upphovsrätt. Den ideella är ju den som ger mig rätt att hindra andra från att använda mitt arbete. Den ekonomiska ger mig kulorna. Med ett lagskydd för ideell rätt kan jag alltså även fortsättningsvis hindra andra från att ta del av mitt arbete, även om jag inte får betalt för det. Är det bättre än idag, menar ni?

    Varför just fem år? Det ekonomiska värdet och därmed incitamentet till skapande sträcker sig väl längre? Om jag skrev en hit 2008, som fortfarande ger utdelning, varför ska jag då idag 2013 tvingas låta andra tjäna pengar på mitt arbete? Jag som låtskrivare kan tvingas se stora skivbolag och digitala tjänster tjäna pengar på mitt arbete utan att jag får ett öre, redan efter fem år?

    Och varför efterlikna patentsystem? Ska jag begära skydd på varje låt jag skriver? Låter som en himla massa pappersarbete... Men det är klart, kulturskapare ska ju vara företagare idag, inte syssla med kultur.

    Skapa en massa meradministration, göra skyddet för mig som enskild kulturskapare sämre (vilket ni tyckte skulle stärkas?!) och ta bort kompensationen för att folk kopierar min musik istället för att köpa den - utan förslag på ny modell. Är det genomtänkt?

    Reformera för guds skull upphovsrätten. Jag som enskild har snart inget att sätta emot mina uppdragsgivare. Så stärk den för mig. Gör inte mig till kassako för dem. Tänk lite till, några fler steg, gör om och gör rätt.

    SvaraRadera