lördag 26 januari 2013

Motion 29:2013. Motion om barnens normbildning


Stockholmscenterns motion 2013:29
Motionär: Bruno Kleerby
Ämne: Motion om barnens normbildning

För ungefär ett år sedan skickade jag ett medborgarförslag till Kungsholmens stadsdelsnämnd med följande lydelse (kursiv):

”När jag för en tid sedan passerade förskolan Spårvagnen på Rålambsvägen slogs jag av att det var skräpigt runt förskolans entré.

Visserligen är Stockholm allmänt sett mycket skräpigt nu för tiden men på den nämnda platsen var det värre än vanligt.

Den förmodligen viktigaste, och antagligen avgörande, faktorn vid barns uppväxande är deras normbildning.

Här finns ett bra och viktigt tillfälle att bidra positivt till detta.

Det jag syftar på är renhållning på förskolors tomter och områdena närmast runtom.

Mitt förslag är att personalen bidrar till hålla snyggt genom att plocka upp skräp, inte bara på den egna tomten, som väl redan sker, utan också i den allra närmaste omgivningen. Framför allt runt entrén.

Bäst är om detta sker öppet och som en självklarhet – utan kommentar – och bäst är också om de mest omtyckta bland personalen gör det.

Förslaget gäller alla förskolor och skolor på Kungsholmen. ”

Förvaltningen tyckte i sitt förslag till svar att idéen är god men att personalen är helt upptagen med den pedagogiska verksamheten och att det därför inte finns resurser.

Stadsdelsnämnden instämde enhälligt i förvaltningens förslag.

Mitt förslag är:

Att Centerns förtroendevalda arbetar för att resurser tillförs (en minut per dag) för att möjliggöra förslaget ovan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar