lördag 26 januari 2013

Motion 43:2013. Matmoms - slopad alt, återgång till tidigare procentsats på 25 %


Stockholmscenterns motion: 2013:43
Motionär: Iréne Nyberg
Ämne: Matmoms - slopad alt, återgång till tidigare procentsats på 25 %

Man hör ofta talas om hur många ton mat som slängs per år i vårt välmående Sverige och hur fetman breder ut sig inte bara bland vuxna utan även bland barnen. Jag vill med min motion därför föreslå att all moms slopas på våra basvaror som kan klassas som näringsrika, nyttiga, hälsosamma och miljövänligt fram ställda, samt att momssatsen på alla övriga matvaror återgår till den tidigare på 25 %. Detta skulle troligen innebära att familjer med små resurser
väljer det billigare och bättre alternativet med hälsosammare mat i stället för den dyrare lyx- och skräpmaten mycket till gagn för bättre hälsa, bättre ekonomi och i förlängningen mindre sjukvårdskostnader och därmed mindre belastning på den strängt anlitade sjukvården. En klar vinst för både samhälle och befolkning.

Jag föreslår därför:

Att matmomsen slopas på vissa nyttiga, näringsriktiga basvaror och

Att matmomsen på övriga matvaror återgår till ursprungliga 25%.


1 kommentar:

  1. Jag har två rent tekniska invändningar.
    Den ena är att redan i dag är frukt och grönt generellt billigare än skräpmat och godis. Det är inte priset som är problemet.
    Den andra är - vad menar man med näringsriktig? Nästan ingen i Sverige har bristsjukdomar, så det kan inte vara det. Menar man högt energiinnehåll? Eller något annat? Det blir ett sisyfosarbete av gränsdragningar.

    Dessutom invänder jag, i linje med min egen motion 30:2013, mot strävan att skattevägen detaljstyra människors val på det sättet.

    SvaraRadera