tisdag 15 mars 2011

Motion 7:2011. Bättre signalsystem för effektivare o lägre energiförbrukning

Motionär: Bruno Klerby

I Stockholm förflyttar jag mig vanligen till fots eller med buss.

Man tvingas ofta konstatera att fotgängarkulturen i Stockholm är dålig,

Jag syftar på de många som störtar ut på övergångsställen utan uppsikt åt något håll samt på de som trycker på knappen och sedan går direkt med ett senare onödigt trafikstopp som följd.

Vi har alla många gånger sett en buss, kanske med 40-50 passagerare, tvingas stanna därför att en, oftast, ”jäktad” pensionär eller ungdom anser sig just då behöva korsa gatan.

Förutom den försämring av trivseln och den irritation som detta, i mitt tycke, djupt egoistiska och osociala beteende medför tillkommer ökad energiförbrukning.

En buss eller tung lastbil med fart har ganska mycket rörelseenergi i sig. Denna försvinner som värme vid inbromsning och måste tillföras igen med extra bränsleförbrukning som följd.

Till detta kommer tillskott av partiklar från bromsbeläggen.

Trafik är ett samarbete som alla bör delta i.

Jag föreslår inte ändring i lagstiftningen men det vore bra om attityden kunde förändras mot mer smidighet och samarbete.

Här ett par förslag i den riktningen:

– För det första skulle det behövas något slags enkelt och allmänt accepterat signalsystem mellan fotgängare och bilförare.

Exempelvis skulle den fotgängare vid ett övergångsställe som, i likhet med mig, helst ser att en ensam bil går före kunna signalera detta genom att titta åt annat håll.

– Ett annat konkret förslag kan vara att genomföra en kampanj som tar sikte på den onödiga energiförbrukningen.

För att få förståelse för denna bör den koncentreras på kollektivtrafiken och exempelvis ha temat ”BUSSEN FÖRST” eller någon liknande.

En bieffekt blir en något bekvämare kollektivtrafik.

Jag föreslår:

– Att stämman med instämmande lämnar Motionen till fullmäktigegruppen.

Kristineberg den 15 februari, 2011

Bruno Klerby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar