tisdag 15 mars 2011

Motion 26:2011. Inget dubbdamm i städerna

Motionär: Mats Flodin, Centerpartiets Innerstadsavdelning, Stockholm

Damm från bildäckens dubbar är cancerframkallande i större koncentrationer. Därför bör dubbdammet bort från de värt utsatta gatorna, t ex Hornsgatan i Stockholm. Ett dubbförbud råder i nuläget. I Stockholm ligger det gatsten under asfalten på större delen av innerstadens gator. Nästan inget dubbdamm bildas med gatsten som vägbeläggning. Att ta bort asfalten över gatstenen är ett enkelt sätt att få bort dubbdammet. Med dagens teknik är det rutin vid nyasfaltering att skrapa bort hela eller en del av det gamla asfaltskiktet. Gatsten kan också nyanläggas på gator där detta inte redan finns. Ur underhålls- och miljösynpunkt är gatsten en långt bättre lösning än asfalt. Gatsten är inte lika jämn som asfalt och därmed inte lika bekväm att åka på, men den nästan outslitlig och mycket miljövänligare. Dessutom gör den lilla knaggligheten att hastigheterna blir lägre. Under tiden tills de mest utsatta gatorna har gatsten framme, bör dessa gator spolas med vatten vid töväder några gånger per vinter för att få bort dammet. Denna metod kan också användas på mindre utsatta gator. Spolning av gator var vanlig tidigare och är ett enkelt sätt att rensa bort dammet.

Däremot bör dubbdäck inte förbjudas annat än tillfälligt. I vårt klimat ger dessa en trafiksäkerhetshöjande effekt med färre döda bilförare, fotgängare och cyklister m.m. Ett förbud pga. dubbdammsproblemet även om det bara gäller vissa gator byter bara ut vissa döda mot andra. Att ta fram gatstenen och behålla dubben både tar bort dammet och minskar antalet dödade, varför det är den bästa lösningen. Att EU:s regler om dubbdamm inte passar i vårt klimat där dubbförbud ger dåliga bieffekter behöver vi då inte ens tänka på.

Förr brukade gatstenens motståndare säga att den blir hal vid regn, men detta är ett intet mot hur hal is är utan dubb på däcken. Motståndarna sade också att linjerna fäster lite sämre på gatsten. Det sistnämnda stämmer inte längre.

Gatsten är ju också trevligare att se på och inbjuder som sagt till lägre hastigheter. Större delen av stadsdelen Gärdet och delar av Östermalm har gatsten, liksom t ex Paris´ innerstad. Jag har själv bott de senaste 30 åren vid gatstensgator och kan bara se fördelar ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt.

Att man gick över till asfalt en gång i tiden berodde främst på att det blev dyrare med gatsten som i gamla tider fick läggas och stampas helt manuellt. Förr när de flesta bilar var obekvämare hjälpte asfalten också till att förbättra komforten. Detta behövs inte med dagens bekvämare bilar.

Utifrån ovanstående yrkar jag

– Att Centerpartiet verkar för att gatsten tas fram och nyläggs i lämplig omfattning vilket ger den effektivaste minskningen av dubbdammet

– Att Motionen sänds vidare till riksstämman.

– Att Motionen sänds till Centerpartiets riksdagsgrupp.

Mats Flodin

Centerpartiets innerstadsavdelning, Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar