tisdag 15 mars 2011

Motion 5:2011, översyn av stadgarna

Motionär: Bruno Klerby

Vid stämman i Örebro antogs nya stadgar för Centerpartiet.

Jag var inte med vid stämman och har kanske inte bakgrunden klar för mig men icke desto mindre anser jag att de nuvarande stadgarna behöver en förnyad översyn.

Grunden i organisationen, avdelningen, har blivit något betydelselöst som kan hanteras hur som helst och denna Motion tar sikte på detta.

Det står i par. 12 att avdelningen är en självständig juridisk person. Därmed antyds att den har en viss tyngd. Efterföljande text motsäger dock detta.

Den är alltför oprecis och ofullständig och ger stort utrymme för godtycke.

Istället för att vara ett stöd för ordning och reda bidrar den, efter vad jag redan kunnat observera i verkligheten, till förvirring och oreda.

Man kan nog säga att stadgarna är demokratiskadliga.

Den tillhörande arbetsordningen förbättrar inte.

Tyvärr är det nog så att väljarkåren så småningom inser detta förhållande och eftersom politiken nu för tiden mer handlar om förtroende än om ideologi kommer det att skada partiet.

Ett statsbärande parti måste helt enkelt ha fungerande stadgar.

För den som tycker att ”byråkratin” kring avdelningen är för betungande finns ju möjligheten att ansluta sig till kretsen och ingå i någon lösare sammanslutning av typen ”nätverk” eller liknande.

Jag föreslår:

– Att distriktsstämman med instämmande sänder denna Motion till riksstämman.

Stockholm den 25 februari 2011

Bruno Klerby

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar