tisdag 15 mars 2011

Motion 22:2011. Gratis loklatrafikresor för pensionärer 75+

Motionär: Irene Nyberg

Med mycket laga siffror for C i opinionsundersökningar borde C gripa varje litet halmstrå for att hålla sig over 4 %. 1 många ar har det varit dödstyst vad galler pensionärerna. Först nar valet närmade sig började röster horas. S ville minska klyftorna, Kd ville sanka skatten for pensionärer o s v.

Nu vore det val lampligt att aven C agerade, och som ett led i den strävan t.ex. agerade for att införa gratis lokaltrafikresor for pensionärer 75+.

S har länge haft gratis resor for pensionärer, bl.a. i Göteborg, och kommer kanske att införa det aven i Stockholm om eller nar de kommer till makten. Varför inte 65+? 1 denna grupp arbetar många efter 65, med förmåner som jobb skatteavdrag o dyl. De har haft bra löner och far säkert mycket högre pension

än de som gick i pension tidigare, speciellt kvinnor med mycket låg lön. 65+ är många och en reform innefattande aven denna grupp skulle kanske uppfattas som svar att finansiera. De kan istället se framåt och invänta sin tur så som 75+ fått göra, for att inte tala om de 85+ som ännu ar kvar i livet.

For 75+ skulle det, med tanke på att medellivslängden ar ca 80 ar, något högre för kvinnor och något lägre for män, röra sig om en förhöjd livskvalitet under deras sista 5 år i livet. Alltså ingen stor kostnad for samhället utan snarare en vinst i slutändan, men en stor lättnad for pensionären.

Tåg och bussar håller vanligtvis tidtabeller vare sig vägnar är tomma eller fullsatta. Istället för att lägga ut pengar på dyra kollektivresor måste idag många pensionärer sitta instängda inom fyra vaggar, kanske med TV, radio och telefon som enda sällskap, for att få pengarna att räcka till medicin,

tandvård, hemtjänst, färdtjänst, läkarbesök och allt annat som tillkommer med åldern. 1 år har prisbasbeloppet åter höjts till 42 800:– men trots detta har pensionerna sänkts som en ytterligare börda efter tidigare års sänkningar, samtidigt som kostnad för mat, el, bostad o dyl. höjs undan for undan. Gratisresor skulle därför betyda mycket for pensionärernas hälsa och välbefinnande.

De skulle ha råd att komma ut, hälsa på vänner och bekanta, byta erfarenheter och umgås istället för att ringa upp och besöka sin husläkare bara for att få prata.

Rika pensionärer som måste ta bilen bara for att köpa Aftonbladet kanske ibland skulle välja att åka kollektivt. Färdtjänstkunder skulle, med hjälp av någon yngre eller friskare pensionär, kanske också välja att åka kommunalt någon gång ibland och på sa sätt bidra till att minska koldioxidutsläppen.

Ett glatt och trevligt umgänge har stor betydelse for folkhälsan. Glada pensionärer håller sig friska länge. Friska pensionärer belastar sjukvården mindre. Alltså friskvård istället for sjukvård - en win-win situation. Gratiskorten skulle naturligtvis vara personliga för att inte kunna lånas ut.

Enligt uppgift är det idag helt lagligt att åka gratis genom att låna någon annans kort.

Vem har beslutat om detta och vem har kommit på denna ide?

Har någon räknat ut hur mycket SL förlorar på detta? Att åka gratis på någon annans kort eller att hoppa over grindarna borde enligt min mening gå under samma straffskala.

Nackdelar med gratis lokaltrafikresor for pensionärer 75+? Inga, vad jag kan se. Möjligen att 65+ känner sig förfördelade men som ett tröstande argument; tiden går fort till 75+.

Jag föreslår:

– Att gratis lokaltrafikresor for pensionärer 75+ införs

– Att korten blir personliga

– Att årsstämman uttalar sig angående denna Motion

Johanneshov 2011-02-25

Irene Nyberg

1 kommentar:

  1. jag skulle vilja att det läggs till en attsats:

    att de som har aktivitetsstöd får köpa SL-kortet till reducerat pris

    SvaraRadera