tisdag 15 mars 2011

Motion 25:2011. Motion om att värna barns rätt till skolgång

Motionär: Helen Törnqvist, Stockholmscentern

Hemundervisning rimmar väldigt illa med Alliansens skolpolitik, som syftar till att behöriga lärare ska ge elever kunskap av god kvalitet. Oavsett hur välutbildade, ambitiösa eller allmänbildade föräldrar är kan de inte mäta upp till de sexton undervisningsämnena samt de mål och färdigheter som dessa står för.

Föräldrar som ansöker om hemundervisning och får avslag kan dock fortsätta att hålla sina barn hemma medan de överklagar beslutet. Kommunen har möjlighet att polisanmäla och vitesförelägga föräldrarna. Men föräldrarnas vilja går idag före barnens rätt till skolgång. Vitet betalas och inga fler medel finns till buds. Skolan som har barnet inskrivet anmäler givetvis till socialtjänsten att barnen inte går i skolan. Men när socialtjänsten öppnar en utredning finner den att barnen inte far illa. Eftersom barnen är hela, rena, har mat på bordet och föräldrarna klarar den dagliga omsorgen kan inte socialtjänsten agera. Steget till omhändertagande är alltför långt, enligt dagens lagstiftning.

Barn har rättighet till en god skolgång för en bra framtid. Socialtjänstlagen måste förändras så att ett steg införs innan lagen om omhändertagande. Detta skulle kunna bestå av att föräldrarna kallas till samtal hos sociala myndigheterna en gång i veckan. Ett alternativ är att den ena föräldern häktas för att han/hon berövar barnet rätten till skolgång, något som bör ses som kriminellt, då faktiskt barnets framtid spolieras och friheten att välja utbildning upphör.

När det gäller asylsökande barn och ensamkommande flyktingbarn lyder de idag inte under lagen om skolplikt. För ett barns rutiner är skolgången en viktig del i vardagen, såväl som för framtiden. Att lära sig språket, få sätta ord på tidigare kunskaper och kunna kommunicera med jämnåriga är viktigt för barnets välmående. Därför borde asylsökande barn få lyda under lagen om skolplikt, som kan innebära att den kommun där barnen uppehåller sig inom två veckor från barnets ankomst ska vara skyldig att anordna undervisning. Detta ger också en tydlig signal gentemot skolan om att ha höga förväntningar på både barn och förälder.

Barn till föräldrar som lever gömda, s.k. papperslösa, ska ha rätt till skolgång då barnen inte kan stå som ansvariga för den situation de befinner sig i. I en osäker tillvaro kan skolan och kunskapen stå för tryggheten i vardagen, vilket väl alla barn i vår vida värld önskas.

Jag yrkar

– Att barns rätt till adekvat skolgång värnas

– Att en åtgärdstrappa införs vad gäller föräldrar som berövar sina barn en fullgod skolgång

– Att ensamkommande flyktingbarn och andra asylsökande barn ska lyda under lagen om skolplikt

– Att barn till föräldrar som lever gömda ges rätt till skolgång

Helen Törnqvist

Stockholmscentern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar