torsdag 22 januari 2009

Tjänstepension

Tjänstepension ligger utanför PPM och betalas in av arbetsgivare med kollektivavtal till den förvaltare dess fackförening valt, olika om man är s.k. arbetare eller tjänsteman.
I dagarna fick jag ett brev från min nuvarande förvaltare av tjänstepension, de bad mig sammanställa all tidigare tjänstepension med tidsperiod, försäkringsbolag/pensionskassa, arbetsgivare och arbetsplats. Då jag haft ett stort antal arbetsgivare, varav många inte längre existerar insåg jag att detta närmast var ogörligt. Ingen samordnande instans finns och om jag negligerar det riskerar jag få lägre pension eller att tjänstepensionen uteblir. Uppnår man inte en viss nivå uteblir den helt.

Idag när tidsbegränsade arbeten ökar stadigt riskerar många förlora hela eller delar av sin tjänstepension och som vanligt drabbar det främst dem med lägst utbildning eller dålig svenska. För arbetsgivare innebär det en enorm administrativ börda att enskilda tidigare anställda sedan många år tillbaka hör av sig om denna sak. För den enskilde medborgaren är det en betungande börda.

Om man istället ålade arbetsgivare att årligen sammanställa tjänstepensionen och sända till exempelvis PPM så skulle det förenkla för oss alla. Centerpartiet har som ledstjärna att bl.a. underlätta för företagande och minska deras administrativa börda. Detta är en sådan förenkling.
En ytterligare vinst är att arbetstagare då enklare kunde välja en förvaltare och flytta all tjänstepension till den vilket skulle underlätta för att verklig konkurrens skulle styra, man kunde välja förvaltare själv. Idag väljer fackförbunden förvaltare åt oss.

Jag yrkar på att stämman beslutar:

att
Verka för att arbetsgivare ska åläggas att årligen sända information till en samordnande instans, exempelvis PPM. Detta i syfte att minska administrativ börda både för arbetsgivare och arbetstagare och därmed i förlängningen ge arbetstagaren en större möjlighet till fritt val av förvaltare av sin tjänstepension.

att
motionen förs vidare till partiets riksstämma

Åsa Backman
Södermalmscentern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar