torsdag 22 januari 2009

Cykelställ och cykling i övrigt

I Stockholm finns inte tillräckligt med cykelställ för att möta alla de cyklar, som framför allt vår, sommar och höst, används i staden. Inte minst gäller detta innerstan. I dagsläget parkerar vi cyklister våra cyklar där de lättast går att låsas fast, i brist på andra alternativ. Det kan vara i trappräcken, lyktstolpar, hängrännor på hus och liknande. Det är alltid samma letande varje gång cykeln ska parkeras.

Det borde helt enkelt finnas fler cykelställ på fler platser i Stockholms Stad. Exempel på strategiska platser som helt saknar eller har för få ställ är trakterna kring Medborgarplatsen, Sergels Torg, Gamla Stan, Hornstull, Fridhemsplan och så vidare.

En viktig anledning till denna motion skrivs är att underlätta för cyklister, eftersom att ju fler som cyklar, desto bättre är det för miljön. Därför anser jag det vara viktigt att Stockholmscentern, som är det borgerliga miljöalternativet, aktivt ska arbeta för en generellt bättre cykelmiljö i Stockholm. Cykelställen är bara ett steg på vägen.

Jag har ofta funderat över hur det kommer sig att cykelställen inte ingick i utvecklingen av cykelvägarna för ett tiotal år sedan. Men så kom jag på det. Utanför Stadshuset finns massor av cykelställ. Dvs, de som beslutar om cykelställen ser inte behovet, för på deras arbetsplats är behovet mättat.

Jag yrkar därför på att


- Centern i Stockholms Stadshus verkar för att kraftigt utöka antalet cykelställ i Stockholms Stad.
- Stämman ger Stockholmscenterns distriktsstyrelse i uppdrag att arbeta fram ett cykelpolitiskt program, i syfte att förbättra cykelmöjligheterna för dem som vistas i Stockholms stad.


Stina Bengtsson
Hägersten-Skärholmens Centeravdelning

2 kommentarer:

  1. Cykelställ är bra, men jag låser helst fast cykeln vid ramen, framhjulet går att skruva loss. Däremot ser jag gärna att man tar in cyklister i planering av vägar, låter cykelbanor vara sammanhängande och en del i stadsplaneringen. Inte cykelbanor i vägbanan à la Stella Fare utan helst separata. Möjligen färgade cykelfält, där cyklister helst får grönt innan övrig trafik i korsningar, som i Holland. Blir cykelvägar bättre och genomtänkta, så minskar dessutom risken att cyklister kör på trottoarer, mot enkelriktat och liknande. Alla vill köra lagligt, men det är faktiskt svårt med dagens lapptäcke av system.

    SvaraRadera
  2. Jag låser också fast min cykel vid ramen. Det finns cykelställ för sånt. T ex utanför stadshuset...

    SvaraRadera