tisdag 27 januari 2009

Självbestämmande och samarbete i skolan

Sverige har förändrats. På nittonhundratalet förlitade vi oss på
hierarkiska och centraliserade system för att få möjlighet att leva
fria liv.

Nu lever vi i ett informationssamhälle där mobiltelefonen används av
alla medborgare och mer än nittio procent av hushållen har tillgång
till Internet. Tidningarna publicerar foton från ögonvittnens
mobilkameror. Bloggare ser till att frågor uppmärksammas i
traditionella medier. Proffsen har börjat samarbeta med kunniga
amatörer och nya värderingar och vanor har växt fram.

På en plats används dock fortfarande metoder från det hierarkiska
samhället. Skolans verksamhet bygger på metoder framtagna för
industrisamhällets system. Verksamheten i den svenska skolan bygger på
auktoritetstro och kontroll.

Trots att samarbetsförmågan har stor betydelse på de flesta
arbetsplatser tränar skolelever idag nästan inga samarbetsfärdigheter.
Grupparbete är en aktivitet som eleverna förväntas klara av på egen
hand utan instruktion eller träning. Elever har föreställningen att de
är ensamma i sitt lärande.

Om skolan fortsätter på nuvarande linje skapas ett samhälle där
medborgarna är bra på att ta emot och följa direktiv istället för att
själva kunna sätta upp mål och samarbeta med andra.

Självbestämmande och samarbete är värderingar som ligger till grunden
för ett samhälle som skyddar och stärker alla.

Skolelever behöver lära sig att formulera sina mål och att skriva
planer för att nå målen; färdigheter som ger en aktiv inställning till
studierna. Eleven upptäcker möjligheten att själv definiera sin
tillvaro och sitt lärande.

För att samarbeta bättre behöver elever till exempel träning i hur de
kan dela upp ett arbete, delegera uppgifter och följa upp den
gemensamma prestationen.


Jag yrkar

Att
Centerpartiet verkar för att få in målsättnings- och
planeringsfärdigheter i undervisningen i grundskola och gymnasium

Att
Centerpartiet verkar för att få in samarbetsfärdigheter i
undervisningen i grundskola och gymnasium

Att
motionen skickas vidare till Centerpartiets riksstämma

Att
motionen bifalles i sin helhet


Rikard Linde
Södermalmscentern

2 kommentarer:

  1. Håller helt med om vikten av att lära ut samarbete i skolan. Å andra sidan anser jag att politiker ska överlåta detaljstyrning till dem med utbildning i ämnet. Redan idag lider rektorer av en oerhörd belastning, olika kriterier som ska uppfyllas och följas upp och mycket tid av undervisning används till möten och administration.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Åsa. Du tar upp ett populärt argument i skoldebatten; att politiker ska undvika frågor som experter kan sköta bättre. Men det finns experter på alla områden. Vi ägnar till exempel anmärkningsvärd uppmärksamhet åt detaljer i betygsfrågor. Vad avgör om politiker ska ägna sig åt en viss fråga eller inte?

    Politik handlar om de värderingar som finns i ett samhälle. Vi lyfter fram frågor som har en koppling till de värderingar vi tror på. Skoldebatten utgår för närvarande från konservativa värderingar; auktoritet, disciplin och kontroll. Betygsfrågan har en tydlig koppling till dessa värderingar vilket är anledningen till att vi diskuterar den så ofta. Det finns dock andra värderingar och sakfrågor som är viktigare för att bygga en bättre skola.

    Jag värderar människans frihet att bestämma över sitt eget liv och jag värderar samarbete. Jag värderar öppenhet som ett verktyg för samarbete.

    Dessa värderingar, med bred förankring hos det svenska folket, är anledningen till att planerings- och samarbetsfärdigheter ska finnas med i skolans undervisning.

    -Rikard

    SvaraRadera