måndag 27 februari 2012

Motion 17:2012. Om Centerpartiet som centerparti med centerprogram




Motion: 17:2012
Motionär: Karl Englund, Innerstadsavdelningen
Motion: Om Centerpartiet som centerparti med centerprogram
I dagens Sverige tävlar åtta riksdagspartier om väljarkårens gunst. De har som väl känt är högst skiljaktig ställning hos väljaropinionen. En av tre medborgare i rösträttsålder sympatiserar med Moderaterna, och en av förra med Socialdemokraterna. En av tio medborgare sympatiserar med Miljöpartiet och likaså med Vänsterpartiet. En av tjugo medborgare sympatiserar -- grovt räknat -- med var och en av de tre i regeringsställning moderatledda allianspartierna Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna. Och siffran är densamma även för Sverigedemokraterna. De tre mindre allianspartierna befinner sig alltså i kris. Ett parti som inte ens kan fånga upp en tiondel av väljarsympatierna måste fråga sig följande: Har vi verkligen ingenting någorlunda angeläget att komma med? Svaret på den ställda frågan är i dagens läge nej – och återigen nej. Ty väljaropinionen har i likhet med kunden i allmänhet alltid rätt.Vad är det då som Centerpartiet har att komma med och som attraherar allt färre presumtiva väljare? Det är -- i konkurrens med Miljöpartiet och Vänsterpartiet – ett miljöbudskap som går under namnet ‘Alliansens gröna röst’ och som inte burit särskilt långt. Det är en småförtagarvänlig approach som -- trots ministerpost i Näringsdepartementet under mer än fem år – inte lett till mera anmärkningsvärda positiva förändringar för företagsamheten i landet. Och det är ett slags underliggande princip för partiets ställningstaganden som -- i konkurrens med Folkpartiet Liberalerna-- stundom benämns liberalism, stundom socialliberalism. Centerpartiet är med andra ord ‘ett litet idéburet parti’ hos ett praktiskt sinnat folk, som följaktligen är föga intresserat av ideologier. Hur kommer då utfallet för ett sådant parti att bli på valdagen i september 2014? Den ställda frågan far i dagsläget betraktas som retorisk. Inget parti kan vara allt för alla. Man måste i synnerhet om man är ett mindre parti placera sig någonstans på den politiska skalan från höger till vänster där det finns utrymme att växa. Man måste vidare utveckla frågor som är så angelägna och samtidigt distinkta, att de både är och framstår som medborgarfrågor i stort. Det är i själva verket la raison d’être för all seriös politik. Man måste slutligen avstå från ideologiska bekännelser som aldrig kan vinna större respons hos väljaropinionen.
 Motion om Centerpartiet som centerparti (2)
Med startpunkt i den franske statsvetenskapsmannen Maurice Duvergers pionjärarbete Les parties politiques från 1951 finns det i dagens läge många även ej USA-vinklade forskare som grundligt observerat och analyserat hur och varför stora eller medelstora partier tappar merparten av den opinion som burit dem under lång tid. Duvergers paradexempel är det liberala partiet i Storbritannien. Landet hade tre liberala premiärministrar i följd 1905-1922 -- men aldrig därefter. Och i vår egen tid utgör utvecklingen för ett annat ‘liberalt parti’ en mer aktuell väckarklocka. Det gäller de tyska Fridemokraterna, FDP (Freie Demokratische Partei). Partiet befann sig i egenskap av mindre koalitionsbroder i regeringsställning ömsom med Kristdemokraterna (CDU/CSU), ömsom med Socialdemokraterna (SPD) under fyrtio år mellan 1949 och 1998. Partiets ordförandel974-1985 Hans-Dietrich Genser var inrikesminister 1969-1974 och utrikesminister 1974-1992. Så skedde det som stundom sker med just mindre koalitionspartier. Väljarna svek efter valet 1998 var Fridemokraterna inte längre i regeringsställning. Man knöt stora förhoppningar till den 2001 valde partiledaren och retorikern Guido Westerwelle. Efter valet 2009 kunde Fridemokraterna så återigen ingå i en koalitionsregering med CDU/CSU som regeringsbildare, nu med Westerwelle som utrikesminister. Det gör man än i dag -- men med ett opinionsstöd på endast två procent av väljarkåren. FDP kommer inte att överleva riksdagsvalet nästa år som riksdagsparti  (i Tyskland är riksdagsspärren fem procent), såvida inte ett mirakel inträffar. Ett sådant mirakel förutsätter dock för alla partier i motsvarande situation svåra och smärtsamma omprövningar. Där är FDP inte än. Den förra året avpolletterade partiledaren Westerwelle sitter visserligen kvar på utrikesministerposten, men inte ens inom det egna departementet tar man honom längre på allvar (enligt veckotidningen Der Spiegel). FDP är för övrigt sedan en tid tillbaka Centerpartiets broderparti i Tyskland och har alltid varit ganska idéburet. Man bekänner sig sålunda även i dagsläget framför allt till ‘liberaldemokratische und nationalhiberale Kräfte’. Men i politiska val är det aldrig bara ideal och idéer som faller utslaget. Valutslaget fungerar alltid som kommunicerande kärl: Om partiet A gör ett kanonval i kraft av perfekt växelverkan mellan kraftfull partiledning, entusiastiskt fotfolk och tung valplattform, så gör det inte lika väl rustade partiet B ett sämre val och det ännu mindre väl rustade partiet C ett ännu sämre val. Så är det i alla flerpartistater. Även i Tyskland är det (Miljöpartiet) De Gröna och Vänstern som har förlig vind i seglen. De har tydligen någonting att komma med. Hur ser då framgångsvägen ut för dagens lilla svenska centerparti? Den leder mot det i dagsläget ganska tomma mittfältet i svensk politik, ty där det kan uppstå ett centerparti som fullt ut svarar mot partinamnet Centerpartiet. Och det innebär bland annat att man slopar allt ideologiskt gods som inrymmer begreppet ‘liberal’.
Motion om Centerpartiet som centerparti (3)
Begreppet i fråga är nämligen en historisk relikt, vilken varken säger eller kan säga dagens svenska medborgare ett enda skvatt. Det gäller oavsett om man åsyftar manchesterliberalism i Adam Smiths och David Ricardos anda eller socialliberalism. Sistnämnda begrepp kom till uttryck i svensk politik på 1880-talet (men myntades långt senare), och det hade under tre till fyra decennier viss täckning i form av framstötar från liberalt partihåll om vidgad rösträtt (fullt ut genomförd 1921) samt om yrkesskydd och socialförsäkring för arbetare (genomförda 1891 respektive 1914 och 1918). Men det är ju länge sedan. I dagens politiska läge är sålunda begreppen ‘liberal’ och ‘socialliberal’ faktiskt inte mer än tomt skramlande honnörsord. Centerpartiet bör därför -- från partiledning ned till avdelningsnivå och nätverksnivå -- främst inrikta sig på att arbeta med stora och olösta konkreta samhällsproblem av verklig dignitet. Det gäller i synnerhet tre komplex. Det gäller rättsväsendet, som är satt i fortlöpande förfall. Det gäller utbildningssektorn, som levererar allt mindre trots allt större anslag. Och det gäller bostadsmarknaden med dess bostadsbrist. Här är inte platsen att presentera och analysera de många detaljerna i de delar av samhällsbygget som resulterat i ovannämnda onöjaktigheter. Det far räcka med att konstatera att en alltmera märkbar kva4ficerad opinion givit uttryck för väl motiverat missnöje med de här aktuella sakernas tillstånd. Själv har jag genom omständigheternas makt fatt mig till del både ett och annat av relevans i sammanhanget, och mycket har därvidlag varit både skrämmande och upprörande. Jag vet alltså vad jag talar om. Blott Sverige svenska krusbär har, skaldade en gång den store C. J. L. Almquist. Så har också svensk vardagspolitik under årtionden präglats av kronologisk och geografisk närsynthet. I ovannämnda sammanhang utgör därefter en grundlig konfrontation med förhållandena inom exempelvis tyskt rättsväsende, tysk utbildningssektor och tysk bostadsförsörjning en väckande och manande motbild. Viktigast är då att Tyskland har en heltäckande och allmänt respekterad regeringsform (Grundgesetz) och en författningsdomstol. Sverige har ingendera, bara och på sistone ett förslag om ”rättsinspektion”. Vidare är de allmänna skolorna i de tyska delstaterna så uppbyggda, att de producerar många vinnare och fa förlorare. Detsamma gäller som bekant inte i Sverige. Slutligen finns från början av 1950-talet ingen bostadsbrist i Tyskland. Det gör det emellertid alltsedan mitten av 1940-talet i Sverige. Med stöd i det ovan sagda yrkar jag därför:
Att Stockholmscentern skall agera målmedvetet och kraftfullt för att styra över både partiarbetet internt och i stort mot det politiska mittfältet och göra det med särskild inriktning på här aktualiserade och synnerligen allvarliga samhällsproblem.

Motionssvar från Stockholmscenterns distriktsstyrelse

I motionen uppmärksammas Centerpartiets otillfredsställande opinionsläge. Motionären diskuterar andra liberala partiers likaså svaga ställning och föreslår partiet skall nedtona sin socialliberala ideologi, och istället framhålla större olösta samhällsproblem. Motionären nämner här rätts-, utbildnings- och bostadsförsörjningsfrågor som särskilt angelägna.
Centerpartiets politik har sedan dess grundande haft en socialliberal inriktning och därmed värnat den enskilde individens intressen, och strävat efter att maximera den enskildes möjlighet att påverka sin egen situation i syfte att kunna förverkliga sina egna drömmar. Det sociala ansvaret har också alltid intagit en central ställning. Det är i föreningen av dess perspektiv individuell frihet och socialt ansvar som är partiets ledstjärnor.
Denna grundsyn genomsyrar även de frågor (rätts- och utbildningsväsende samt bostadsförsörjning) som motionären tar upp. I dessa frågor driver Centerpartiet redan idag en tydlig och kraftfull politik.

Distriktsstyrelsen föreslår stämman besluta:

Att anse motionen besvarad.

Kommittégrupp 3 föreslog stämman besluta:

Att anse motionen besvarad.

Stämman beslutade:

Att bifalla kommittégruppens förslag till beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar