måndag 27 februari 2012

Motion 12:2012. Fiskeförvaltning, finansierad fiskevård med lokal förankring


Motion 12:2012
Motionär:
/Lars Krögerström, för Stureplanscenterns arbetsgrupp för mat-dryck-jordbruk-jakt-fiske. 
/Gustav Andersson, Miljö- och skärgårdslandstingsråd
Motion: Motion fiskeförvaltning, finansierad fiskevård med lokal förankring

Fiskevård, tillsyn och förvaltning av skärgårdens och Mälarens fiskevatten fungerar sämre än i övriga sötvatten. Framför allt saknas lokalt engagemang, inte minst från fiskevattenägarna, och det saknas en stabil och långsiktig finansiering av fiskevården.
1981 stiftades lagen om fiskevårdsområden, som omfattade alla enskilda fiskevatten, även längs kusten och de stora sjöarna. I de flesta sötvattnen blev reformen mycket lyckosam och det har sedan dess bildats drygt 2 000 fiskevårdsområden som bedriver fiskevård och säljer fiskekort. Vid försäljningen av fiskekort kan också de som fiskar informeras om regler, allmän hänsyn och övriga förutsättningar.
Lagen, 1985, om fritt handredskapsfiske gjorde att motsvarande utveckling avstannade i skärgården och i Mälaren. Det är i praktiken omöjligt att bedriva fiskevård och införa vårdande regler och det saknas finansiering för lokal fiskevård och tillsyn. De EU-finansierade samförvaltningsområden som bildats på vissa håll i landet saknar juridisk förankring och fungerar i bästa fall bara så länge det kommer nya bidrag. På flera håll har sådana samförvaltningsprojekt redan lagts ner.

Att idag vrida klockan tillbaka till före 1985 är varken möjligt eller önskvärt. Det fria fisket gjorde fiskevatten tillgängliga för den stora allmänheten, något som bör bestå.
Däremot kan både finansiering, lokalt engagemang och behovet av information lösas med en särskild fiskevårdsavgift, alternativt ett länsfiskekort, för de områden som omfattas av det fria handredskapsfisket. Influtna medel bör administreras av länsstyrelsen och fördelas så att lokala fiskevårdsområden, med förebild i sötvattnen, bildas, utvecklas och drivs långsiktigt. En del av medlen ska också kunna användas till övergripande fiskevård och till att informera alla som löser avgiften.

I kommunikationen med fiskare som löser avgiften kan man även utveckla fångstrapportering och annat som ger ökad kunskap om fiskbestånden.
Kraven på bildade fiskevårdsområden bör vara att de upprättar en fiskeplan, bedriver lokal fiskevård och ansvarar för tillsynen inom sitt område. Däremot ska området alltså inte kunna fatta egna beslut om att begränsa fiskets tillgänglighet.

Genom åren har det gjorts ett tiotal olika utredningar om att införa någon form av fiskevårdsavgift, senast i SOU 2005:76, där det finns nödvändigt underlag för sådan lagstiftning. I övrigt är befintlig lag om fiskevårdsområden, Lofo, tillämplig.
Vi yrkar

Att                centerpartiet driver frågan om att införa en särskild fiskevårdsavgift för områden med fritt handredskapsfiske.

Att                en betydande del av medlen går till att bilda, utveckla och driva lokala fiskevårdsområden med ansvar för fiskevård och tillsyn inom sitt område.

Att                influtna medel förvaltas av länsstyrelsen och även används för informationsinsatser till de fiskande och till att bygga upp ett system för fångstrapportering för att öka kunskapen om fiskbestånden.

Att                inskränkningar i fiskets fria tillgänglighet endast kan införas av länsstyrelsen av fiskevårdande skäl.

Att                motionen skickas vidare till Centerpartiets landstingsgrupp, partistyrelse, riksdagsgrupp och partistämman 2013.

/Lars Krögerström, för Stureplanscenterns arbetsgrupp för mat-dryck-jordbruk-jakt-fiske.
/Gustav Andersson, Miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Motionssvar från Stockholmscenterns distriktsstyrelse
Motionen lyfter fram ett viktigt problem för fisket i de områden som omfattas av det fria handredskapsfisket (kusten och i de fem stora sjöarna), nämligen att det saknas tillräcklig finansiering för att inventera bestånd, bedriva lokal fiskevård och tillsyn. Den lösning som presenteras i motionen är att införa en särskild fiskevårdsavgift för dessa vatten och bilda lokala fiskevårdsområden. DS anser att en sådan lösning kan lösa finansieringsproblemet för fiskevården och bidra till ökat lokalt engagemang, samtidigt som fisket fortfarande är tillgängligt för allmänheten. Förslaget innebär därigenom en bra balans mellan miljöhänsyn och frihetliga värden.
Distriktsstyrelsen föreslår stämman besluta:

Att      yrka bifall till motionen i sin helhet.

Kommittégrupp 2 föreslog stämman besluta:

Att      bifalla motionen i sin helhet.

Talare, reservationer och yrkanden
Per Ankersjö begärde ordet.
Abir Al-Sahlani begärde ordet.

Beslut:

Att      bifalla kommittégruppens förslag till beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar