Motion 12:2012
Motionär:
/Lars Krögerström, för
Stureplanscenterns arbetsgrupp för mat-dryck-jordbruk-jakt-fiske.
/Gustav Andersson, Miljö- och
skärgårdslandstingsråd
Motion: Motion
fiskeförvaltning, finansierad fiskevård med lokal förankring
Fiskevård,
tillsyn och förvaltning av skärgårdens och Mälarens fiskevatten fungerar sämre
än i övriga sötvatten. Framför allt saknas lokalt engagemang, inte minst från
fiskevattenägarna, och det saknas en stabil och långsiktig finansiering av
fiskevården.
1981
stiftades lagen om fiskevårdsområden, som omfattade alla enskilda fiskevatten,
även längs kusten och de stora sjöarna. I de flesta sötvattnen blev reformen
mycket lyckosam och det har sedan dess bildats drygt 2 000
fiskevårdsområden som bedriver fiskevård och säljer fiskekort. Vid
försäljningen av fiskekort kan också de som fiskar informeras om regler, allmän
hänsyn och övriga förutsättningar.
Lagen,
1985, om fritt handredskapsfiske gjorde att motsvarande utveckling avstannade i
skärgården och i Mälaren. Det är i praktiken omöjligt att bedriva fiskevård och
införa vårdande regler och det saknas finansiering för lokal fiskevård och
tillsyn. De EU-finansierade samförvaltningsområden som bildats på vissa håll i
landet saknar juridisk förankring och fungerar i bästa fall bara så länge det
kommer nya bidrag. På flera håll har sådana samförvaltningsprojekt redan lagts
ner.
Att
idag vrida klockan tillbaka till före 1985 är varken möjligt eller önskvärt.
Det fria fisket gjorde fiskevatten tillgängliga för den stora allmänheten,
något som bör bestå.
Däremot
kan både finansiering, lokalt engagemang och behovet av information lösas med
en särskild fiskevårdsavgift, alternativt ett länsfiskekort, för de områden som
omfattas av det fria handredskapsfisket. Influtna medel bör administreras av
länsstyrelsen och fördelas så att lokala fiskevårdsområden, med förebild i
sötvattnen, bildas, utvecklas och drivs långsiktigt. En del av medlen ska också
kunna användas till övergripande fiskevård och till att informera alla som
löser avgiften.
I
kommunikationen med fiskare som löser avgiften kan man även utveckla
fångstrapportering och annat som ger ökad kunskap om fiskbestånden.
Kraven
på bildade fiskevårdsområden bör vara att de upprättar en fiskeplan, bedriver
lokal fiskevård och ansvarar för tillsynen inom sitt område. Däremot ska
området alltså inte kunna fatta egna beslut om att begränsa fiskets
tillgänglighet.
Genom
åren har det gjorts ett tiotal olika utredningar om att införa någon form av
fiskevårdsavgift, senast i SOU 2005:76, där det finns nödvändigt underlag för
sådan lagstiftning. I övrigt är befintlig lag om fiskevårdsområden, Lofo,
tillämplig.
Vi
yrkar
Att centerpartiet driver frågan om att införa en särskild
fiskevårdsavgift för områden med fritt handredskapsfiske.
Att en betydande del av medlen går till att bilda,
utveckla och driva lokala fiskevårdsområden med ansvar för fiskevård och
tillsyn inom sitt område.
Att influtna medel förvaltas av länsstyrelsen och även
används för informationsinsatser till de fiskande och till att bygga upp ett
system för fångstrapportering för att öka kunskapen om fiskbestånden.
Att inskränkningar i fiskets fria tillgänglighet endast
kan införas av länsstyrelsen av fiskevårdande skäl.
Att motionen skickas vidare till Centerpartiets landstingsgrupp,
partistyrelse, riksdagsgrupp och partistämman 2013.
/Lars Krögerström, för
Stureplanscenterns arbetsgrupp för mat-dryck-jordbruk-jakt-fiske.
/Gustav Andersson, Miljö- och
skärgårdslandstingsråd.
Motionssvar från
Stockholmscenterns distriktsstyrelse
Motionen lyfter fram ett viktigt problem för fisket i de områden som omfattas av
det fria handredskapsfisket
(kusten och i de fem stora sjöarna), nämligen att det saknas tillräcklig
finansiering för att inventera bestånd, bedriva lokal fiskevård och tillsyn. Den lösning som presenteras i motionen är
att införa en särskild
fiskevårdsavgift för dessa vatten och bilda lokala fiskevårdsområden. DS anser
att en sådan lösning kan lösa finansieringsproblemet för fiskevården och bidra
till ökat lokalt engagemang, samtidigt som fisket fortfarande är tillgängligt
för allmänheten. Förslaget innebär därigenom en bra balans mellan miljöhänsyn och frihetliga värden.
Distriktsstyrelsen föreslår stämman besluta:
Att yrka bifall till motionen
i sin helhet.
Kommittégrupp 2 föreslog stämman besluta:
Att bifalla motionen i sin helhet.
Talare, reservationer och yrkanden
Per Ankersjö begärde ordet.
Abir Al-Sahlani begärde ordet.
Beslut:
Att bifalla
kommittégruppens förslag till beslut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar