Motion
2:2012
Motionär:
Helen Thörnqvist
Motion till
Stockholmscentern om bättre luftkvalitet
För många av
stockholmarna är en god luftkvalitet en frihetsfråga. Åtta procent av
Sveriges befolkning har astma. En stor andel av dessa har inte fått
diagnosen. Luftföroreningar kan enligt en studie leda till ökad risk för
pollenallergi och enligt en annan ökar risken för för tidiga födslar.
Den främsta
luftförsämrande orsaken är dubbdäck. När gatorna är torra rivs partiklar vid
namn PM10 upp. Antalet dagar per dygn då PM10-värdet överskrider det tillåtna
enligt ett EU-direktiv är för många. Information finns att läsa för den
intresserade på stadens hemsida och hos Stockholm-Uppsala Luftvårdsförbund, men
det kräver en insats att läsa informationen och att leta upp korrekt mätvärde.
Länsstyrelsen
har nyss kommit med en åtgärdslista vad gäller luftkvaliteten. Där ingår bland
annat höjning och differentiering av trängselskatt samt införande av
trängselskatt på Essingeleden, något som Stockholmscentern inte har tagit
ställning till än. Staden har infört dubbdäcksförbud på Hornsgatan, vilket har
bidragit till förbättrad luft, men skulle kunna vidta fler åtgärder för att
framförallt skapa medvetenhet och ansvarstagande hos bilister. Information kan
förändra!
Jag föreslår
följande åtgärder:
Att bilföretag/däckfirmor
blir informationsskyldiga vad gäller skillnader mellan friktionsdäck och
dubbdäck; såväl miljökonsekvenser som olycksrisker.
Att Transportstyrelsens
trängselskatt-info-tavlor förses med ett enkelt informationssystem vad gäller
luftkvaliteten. Rött för dålig luft, gul för nära-tillåten-gräns och grönt för
god kvalitet. När bilisterna far förbi skyltsystemet skapas en medvetenhet om
luftkvaliteten och sin egen insats för att förbättra den.
Att
stockholmsbilister ska kunna prenumerera på en sms-tjänst vad gäller
luftkvaliteten. Om man får informationen i god tid innan jobbet kan man ibland
planera ett alternativt färdsätt.
Att
stockholmare med luftrörsbesvär ska informeras om var man till marknadsmässiga
priser kan köpa en privat/portabel luftkvalitetmätare för att kunna välja bästa
gång- eller cykelväg, men också få medvetenhet om när på dygnet höga halter
förekommer.
/Helen
Törnqvist
Motionssvar
från Stockholmscenterns distriktsstyrelse
Motionären tar
upp frågan om luftkvaliteten i Stockholm som är en av stadens allvarligaste
miljöfrågor. Motionären tar specifikt upp frågan om partiklarna PM10 som
framför allt orsakas av dubbdäcksanvändning i kombination med asfalt och sand.
Viktigt att
poängtera i sammanhanget är också att staden har motsvarande problem med
kväveoxider (NOx) vilka också har hälsoeffekter, dels i sig själva, dels i
egenskapen att de är indikator för en cocktail av avgasutsläpp som i sin tur
har negativ hälsopåverkan.
Som motionären
påpekar arbetar staden tillsammans med länsstyrelsen för att ta fram ett
åtgärdsprogram för bättre luft. Åtgärdsprogrammet behandlar både PM10 och NOx.
Mätning av
halter PM10 och NOx görs av Stockholms och Uppsala läns luftvårdsförbund som är
ett kommunförbund med Mälardalens kommuner och några ytterligare aktörer.
Tillsynsmyndighet för luftkvalitet i Stockholms stad är Miljö- och
hälsoskyddsnämnden.
Motionen
fokuserar på informationsinsatser. Följande specifika förslag tas upp av
motionären och kommenteras här:
Obligatorisk
information hos bil- och däckhandlare om dubb/friktionsdäckens säkerhet och
miljöpåverkan.
Distriktsstyrelsen ser problem med förslaget. Bil- och däckhandlare ger
rimligen information om detta på förfrågan redan idag utan att man på politisk
väg föreskriver det. Detta leder i sin tur till nästa problem – det finns olika
uppfattningar om framför allt säkerhetsaspekterna hos de olika däcktyperna och
det är osäkert vilken av dessa uppfattningar som branschen förväntas informera
om.
Transportstyrelsens
trängselskatt-info-tavlor förses med ett enkelt informationssystem vad gäller
luftkvaliteten.
Distriktsstyrelsen anser att det skulle kunna vara ett bra sätt att informera
allmänheten om de tekniska förutsättningarna finns inom rimlig kostnad.
Stockholmsbilister
ska kunna prenumerera på en sms-tjänst vad gäller luftkvaliteten. Distriktsstyrelsen är tveksam till om
staden eller luftvårdsförbundet ska utveckla sms-tjänster. Det kan också vara
klokt att låta staden eller luftvårdsförbundet själv avgöra vilken
informationskanal som är lämplig och ger bäst effekt.
Stockholmare
med luftrörsbesvär ska informeras om var man till marknadsmässiga priser kan
köpa en privat/portabel luftkvalitetmätare för att kunna välja bästa gång-
eller cykelväg, men också få medvetenhet om när på dygnet höga halter
förekommer. Den
mätapparatur som används för att mäta luftkvaliteten kostar hundratusentals
kronor, hanteras av utbildad expertis och kräver avancerade matematiska
modeller när det gäller att beräkna spridningen av partiklarna och gaserna.
Sådan apparatur finns inte tillgänglig på de premisser som motionären
beskriver. Däremot finns realtidsvärden på luftvårdsförbundets hemsida och
spridningskartor vilka ger en bild av vilka gator som överskrider normerna.
Distriktsstyrelsen
föreslår stämman besluta:
Att avslå
att-satserna 1, 3 och 4.
Att anse
att-sats 2 besvarad i och med yttrandet.
Att verka för
ökad transparens och för att information om luftkvalitet ska vara
lättillgänglig för stockholmarna.
Kommittégrupp
2 föreslog stämman besluta:
Att avslå
att-satserna 1, 3 och 4.
Att anse
att-sats 2 besvarad i och med yttrandet.
Att verka för
ökad transparens och för att information om luftkvalitet ska vara lättillgänglig
för stockholmarna.
Talare,
reservationer och yrkanden.
Hans von
Rietberg begärde ordet och tillförde ett tilläggsyrkande om att förbättra
luftkvaliteten i Stockholm.
Per Ankersjö
begärde ordet.
Stämman beslutade:
Att avslå
Hans von Rietbergs tilläggsyrkande.
Att bifalla
kommittégruppens förslag till beslut.
1: hur ska detta kunna följas upp? Kan man ge privata företag ålägganden om informationsskyldiget?
SvaraRadera2-4: Spännande förslag kring hur vi som medborgare ska kunna få ta del av luftkvaliten på ett enketl sätt.