måndag 27 februari 2012

Motion 2:2012. Om bättre luftkvalitet


Motion 2:2012

Motionär: Helen Thörnqvist

Motion till Stockholmscentern om bättre luftkvalitet

För många av stockholmarna är en god luftkvalitet en frihetsfråga.  Åtta procent av Sveriges befolkning har astma.  En stor andel av dessa har inte fått diagnosen.  Luftföroreningar kan enligt en studie leda till ökad risk för pollenallergi och enligt en annan ökar risken för för tidiga födslar.

Den främsta luftförsämrande orsaken är dubbdäck. När gatorna är torra rivs partiklar vid namn PM10 upp. Antalet dagar per dygn då PM10-värdet överskrider det tillåtna enligt ett EU-direktiv är för många. Information finns att läsa för den intresserade på stadens hemsida och hos Stockholm-Uppsala Luftvårdsförbund, men det kräver en insats att läsa informationen och att leta upp korrekt mätvärde.
Länsstyrelsen har nyss kommit med en åtgärdslista vad gäller luftkvaliteten. Där ingår bland annat höjning och differentiering av trängselskatt samt införande av trängselskatt på Essingeleden, något som Stockholmscentern inte har tagit ställning till än. Staden har infört dubbdäcksförbud på Hornsgatan, vilket har bidragit till förbättrad luft, men skulle kunna vidta fler åtgärder för att framförallt skapa medvetenhet och ansvarstagande hos bilister. Information kan förändra!
Jag föreslår följande åtgärder:
                     
Att bilföretag/däckfirmor blir informationsskyldiga vad gäller skillnader mellan friktionsdäck och dubbdäck; såväl miljökonsekvenser som olycksrisker.
                     
Att Transportstyrelsens trängselskatt-info-tavlor förses med ett enkelt informationssystem vad gäller luftkvaliteten. Rött för dålig luft, gul för nära-tillåten-gräns och grönt för god kvalitet. När bilisterna far förbi skyltsystemet skapas en medvetenhet om luftkvaliteten och sin egen insats för att förbättra den.
                     
Att stockholmsbilister ska kunna prenumerera på en sms-tjänst vad gäller luftkvaliteten. Om man får informationen i god tid innan jobbet kan man ibland planera ett alternativt färdsätt.
                     
Att stockholmare med luftrörsbesvär ska informeras om var man till marknadsmässiga priser kan köpa en privat/portabel luftkvalitetmätare för att kunna välja bästa gång- eller cykelväg, men också få medvetenhet om när på dygnet höga halter förekommer.

/Helen Törnqvist
Motionssvar från Stockholmscenterns distriktsstyrelse
Motionären tar upp frågan om luftkvaliteten i Stockholm som är en av stadens allvarligaste miljöfrågor. Motionären tar specifikt upp frågan om partiklarna PM10 som framför allt orsakas av dubbdäcksanvändning i kombination med asfalt och sand.
Viktigt att poängtera i sammanhanget är också att staden har motsvarande problem med kväveoxider (NOx) vilka också har hälsoeffekter, dels i sig själva, dels i egenskapen att de är indikator för en cocktail av avgasutsläpp som i sin tur har negativ hälsopåverkan.
Som motionären påpekar arbetar staden tillsammans med länsstyrelsen för att ta fram ett åtgärdsprogram för bättre luft. Åtgärdsprogrammet behandlar både PM10 och NOx.
Mätning av halter PM10 och NOx görs av Stockholms och Uppsala läns luftvårdsförbund som är ett kommunförbund med Mälardalens kommuner och några ytterligare aktörer. Tillsynsmyndighet för luftkvalitet i Stockholms stad är Miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Motionen fokuserar på informationsinsatser. Följande specifika förslag tas upp av motionären och kommenteras här:

Obligatorisk information hos bil- och däckhandlare om dubb/friktionsdäckens säkerhet och miljöpåverkan. Distriktsstyrelsen ser problem med förslaget. Bil- och däckhandlare ger rimligen information om detta på förfrågan redan idag utan att man på politisk väg föreskriver det. Detta leder i sin tur till nästa problem – det finns olika uppfattningar om framför allt säkerhetsaspekterna hos de olika däcktyperna och det är osäkert vilken av dessa uppfattningar som branschen förväntas informera om.

Transportstyrelsens trängselskatt-info-tavlor förses med ett enkelt informationssystem vad gäller luftkvaliteten. Distriktsstyrelsen anser att det skulle kunna vara ett bra sätt att informera allmänheten om de tekniska förutsättningarna finns inom rimlig kostnad.

Stockholmsbilister ska kunna prenumerera på en sms-tjänst vad gäller luftkvaliteten. Distriktsstyrelsen är tveksam till om staden eller luftvårdsförbundet ska utveckla sms-tjänster. Det kan också vara klokt att låta staden eller luftvårdsförbundet själv avgöra vilken informationskanal som är lämplig och ger bäst effekt.

Stockholmare med luftrörsbesvär ska informeras om var man till marknadsmässiga priser kan köpa en privat/portabel luftkvalitetmätare för att kunna välja bästa gång- eller cykelväg, men också få medvetenhet om när på dygnet höga halter förekommer. Den mätapparatur som används för att mäta luftkvaliteten kostar hundratusentals kronor, hanteras av utbildad expertis och kräver avancerade matematiska modeller när det gäller att beräkna spridningen av partiklarna och gaserna. Sådan apparatur finns inte tillgänglig på de premisser som motionären beskriver. Däremot finns realtidsvärden på luftvårdsförbundets hemsida och spridningskartor vilka ger en bild av vilka gator som överskrider normerna.

Distriktsstyrelsen föreslår stämman besluta:

Att avslå att-satserna 1, 3 och 4.

Att anse att-sats 2 besvarad i och med yttrandet.

Att verka för ökad transparens och för att information om luftkvalitet ska vara lättillgänglig för stockholmarna.

Kommittégrupp 2 föreslog stämman besluta:

Att avslå att-satserna 1, 3 och 4.


Att anse att-sats 2 besvarad i och med yttrandet.

Att verka för ökad transparens och för att information om luftkvalitet ska vara lättillgänglig för stockholmarna.

Talare, reservationer och yrkanden.

Hans von Rietberg begärde ordet och tillförde ett tilläggsyrkande om att förbättra luftkvaliteten i Stockholm.
Per Ankersjö begärde ordet.

Stämman beslutade:

Att avslå Hans von Rietbergs tilläggsyrkande.

Att bifalla kommittégruppens förslag till beslut.  

1 kommentar:

  1. 1: hur ska detta kunna följas upp? Kan man ge privata företag ålägganden om informationsskyldiget?

    2-4: Spännande förslag kring hur vi som medborgare ska kunna få ta del av luftkvaliten på ett enketl sätt.

    SvaraRadera